سینما یک(دانلود-عکس-اخبار)
سینما یک(دانلود-عکس-اخبار)
cinema1.fay.ir
نگارش در تاريخ شنبه 8 / 12 / 1391برچسب:, توسط علي فراهاني و مسعود راهزاني |

به بهانه تولید فیلم زندگی «بروس لی» با نام «تولد اژدها»

سبک ابداعی بروس لی «جیت کان دو» چیست؟

فیلم زندگی «بروس لی»، متاثر از دوئل واقعی وی و «وانگ جک من»، مشهور‌ترین کنگ فوکار چین در فیلمی به نام «تولد اژد‌ها» به سینما می‌آید‌. مبارزه آزاد «لی» و «جک من» در سال ۱۹۶۵ در محله چینی‌های سانفرانسیسکو روی داد، ‌ در حالی که این محله در کنترل هنگ‌کنگی‌ها قرار داشت. ستاره مشهورر سینما «بروس لی» روزبیستم ژوئیه ‌۱۹۷۳ بطور ناگهانی و مشکوک در هنگ کنگ دارفانی را وداع کرد. علت مرگ وی هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده، اما شایع‌ترین نظریه خونریزی مغزی بر اثر دارو‌های تجویز شده و حساسیت زیاد می‌باشد.
بروس لی در میان رزمی کاران سبکی را ابداع کرد و در فیلم‌هایش بکار برد که نامش جیت کان دو است. اما این سبک چیست؟بی تردید محبوبیت بروس لی بیش از توانای اش در بازیگری  در مهارتش در حرکات رزمی بوده است. در این مقاله که از سایت رسمی بروس لی ترجمه شده این هنر رزمی ریشه یابی شده است.

 در یکی از برنامه‌های تلویزیونی لانگ استریت، جیمز فرانسیسکوس از بروس لی پرسید: این حرکاتی را که انجام می‌دهی چه اسمی می‌گذاری؟ بروس نامی را که برای رویکردش به هنرهای رزمی انتخاب کرده بود «جیت کان دو» گذاشته بود. ترجمه کلمه جیت در زبان کانتونس «متوقف» یا «مانع» می‌شود واژهٔ کان معنی مشت و «دو» به معنی روش یا راه ورسم است. پس ترجمه جیت کان دو می‌شود. «روش متوقف کردن مشت». سالهاست که بر سر جیت کان دو بحث و مناظره است؟ جیت کان دو سبک است یا یک فلسفه؟ شالوده‌اش از هنرهای غربی است یا شرقی؟ بروس لی خودش اعتقاد داشت: «این فقط یک نام است» البته او شیوه‌هایی برای توضیح ارجاعاتش به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که استفاده می‌کرد، داشت. داستان ابداع چنین تکنیک‌هایی به سال ۱۹۶۴ برمی گردد به زمانی که بروس لی هنر رزمی سنتی چینی «وینگ چون» را در مدرسه‌اش در «اوکلند» کالیفرنیا آموزش می‌داد. اساتید کونگ فوی منطقهٔ «بی‌ایریا» از آموزش وینگ چون به هنرجویان غیرچینی توسط بروس لی ناخشنود بودند. بنابراین وونگ. جی من را از هنگ کنگ به اوکلند فرستادند تا به بروس لی اولتیماتوم بدهند که در مدرسه‌اش را ببندد یا به غیرچینی‌ها آموزش ندهد. وونگ جی و بروس لی رودروی هم قرار گرفتند اما نبردشان که بروس لی فکر می‌کرد به طول انجامد فقط سه دقیقه طول کشید. بروس لی پی برد که هرچند او از پس حریف مقابلش برآمد اما این هنرهای رزمی در موقعیت نبرد واقعی آنچنان که او می‌خواست موثر نیست. در این برهه بروس لی می‌توانست اسان‌ترین راه را انتخاب کند و هنرهای رزمی کلاسیک را ادامه دهد. او می‌توانست از شهرت ش و پیروزی مقابل وونگ جی من بی‌دردسر استفاده و اموزش را ادامه دهد.

درعوض، بروس لی سال‌ها مطالعهٔ «وینگ چون» را کناار گذاشت و تحقیق روی هنرهای رزمی. دیگری را آغاز کرداو هزاران کتاب درباره شیوه‌های نبردهای مختلف مطالعه کرد. اما کتابهای کتابخانهٔ شخصی‌اش بیشتر عناوین «مشتزنی» یا «شمشیربازی» دارند. این‌ها کتابهایی بودند که صفحاتشان پر از شرح و تفسیرهایی به خط بروس لی هستند و بروس لی زیرمتونش بار‌ها خط کشیده بود. این‌ها هنرهای رزمی بودند که بروس لی بیشترین مداقه را رویشان داشت. چنین هنرهای رزمی غربی، جیت کان دو را شکل داد. هرچند بروس لی سبک‌های هنرهای رزمی مختلفی را مورد بررسی قرار داد اما دلیل نمی‌شد که او تمام این هنرهای رزمی را در سبک ابداعی‌اش بکارگیرد. جدا از مناظرات درباره هنررزمی بودن جیت کان دو، آنچه ما را دوباره به سراغ پرسش جیمز فرانسیسکوس می‌برد این است که جیت کان دو نامی است که بروس لی روی تکنیک‌های مبارزه واستراتژی های‌اش گذاشت. این کاری بود که بروس انجام می‌داد –او بهره موثری از. بازو‌ها، پا، وزن بدن، تاکتیک‌ها و قوانین فیزیک می‌برد تا مبارزه کند. در حقیقت قوانین فلسفی وجود دارد که جنبه فیزیکی جیت کان دو را راهنمایی /هدایت می‌کند.

اما نباید ازیادببریم که جیت کان دو درباره عمل، حمله است. یک حمله خاص. این حمله دربرگیرنده تکنیک‌های جیت کان دو است که شخص بروس لی ابداع کرده است. برخلاف سوبرداشت همگان، بروس لی صرفا این تکنیک‌ها را از هنرهای رزمی مختلف دیگر نگرفت و آن‌ها را باهم مخلوط نکرد. او تک تک عناصر را مطالعه و تست کرد درحقیقت، عناصر جیت کان دو از دو ورزش رزمی غربی مشتزنی و شمشیربازی می‌آید. نحوه ایستادن در جین کان دو، حرکات پا، تکات استراتژی عمده از شمشیربازی است. یک قانون کلیدی در شمشیربازی «جلوگیری از ضربه»، هم معنی وازگان جیت کان دو است. این ایده که شما حریف ت راطوری مشغول کنی که در وضعیت آسیب پذیر-در حمله- بتوانی او را متوقف کنی ازقوانین اصلی بنیان گذاران شمشیربازی آلدو نادی و خولیو مارتینز کاستلو است. در تائوی بروس لی از جیت کان دو، نقل قولهای زیادی از هردوی این استادان وجود دارد. بروس لی برای تکنیکهای بدن و ‌‌نهایت قدرت انرژی به سراغ مشت زن‌ها «ادوین هیسلت»، جک دمپسی و جیم دریکسل رفت. بازدر نوشته‌های بروس لی پر از نقل قول از این مشتزنهاست. ضربه عمودی مشت در جیت کان دو، تنظیم مناسب، چرخش باسن، ضربه‌های سطحی، حرکات متوالی و جنبشی زنجیر از مشت زنی است. حتی با بیشترین تاثیر از دو ورزش مشتزنی و شمشیربازی باید گفت که جیت کان دو نه ورزش شمشیربازی است و نه مشتزنی. توضیح تکنیکی این مساله حوصله ایی فرا‌تر از این مقاله می‌خواهد. اما نباید از خاطر بریم که بروس لی تکنیک‌های هنرهای رزمی دیگر را برای ابداع تکنیکهای جدید هرگز‌‌ رها نکرد. هر اسلحه ایی، موضوع تجزیه تحلیل علمی، اصلاح شدن وتست شدن در موقعیت نبرد است. در دنیای معاصر امروز، جیت کان دو نامی است برای توضیح تکنیک‌ها و استراتزی‌هایی که بروس لی ابداع کرد و مهم‌تر انکه در طول زندگی ان‌ها را بکاربرد. البته او می‌توانست قوانین جیت کان دو را بهتر کند بعضی چیز‌ها را اصلاح کند وبرخی از حرکات را دیگر بکارنگیرد. اما ما تصمیم گیرنده نبوده‌ایم. -

استادان بروس لی در دوران اموزش هنرهای رزمی: استاد وینگ چون کونگ‌فو (ییپ من)
 پدرش- لی هوی چون که در دوران کودکی او را با هنرهای رزمی اشنا کرد


منبع : سینمای ما


( تبادل لینک : برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سینما یک و آدرس cinema1.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما در سایت ما لینک خواهید شد)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وب و مطالب آن متعلق به سینمایک مي باشد.